5 Siri di 5 Wilayah :
1. Phnom Penh
2. Kampong Cham
3. Kratie (Kra Cheh)
4. Kampot
5. Kampong Chhnang
Jumlah keseluruhan guru agama/peserta yang terlibat :
800 orang
Tarikh : Disember 2011 - Januari 2012
1. Phnom Penh
2. Kampong Cham
Hotel penginapan kami semasa di Kg Cham
Laporan berita TV tentang program kami di Phnom Penh.
Jadi nelayan sungai di malam hari. Teman penjala ikan di Sungai Mekong.
Pemandu & 'body guard' kami Bong Vana & Bong Puyan.
Jambatan yang merentasi Sungai Mekong di Kg Cham
Sunrise Sungai Mekong.
Perahu nelayan sungai di tepi Sg. Mekong
PA System mudah alih.
Inilah gambaran asas satu sudut pekan Wilayah Kg Cham
Kedai makanan halal di pekan wilayah Kg Cham
3. Kratie (Kra Cheh)
Sejurus sampai selepas 3jam lebih perjalanan dari Phnom Penh terus memulakan
majlis perasmian.Wakil Lembaga Zakat Selangor (LZS)-Ust Sabri- sedang
menyampaikan ucapan.
Tiang masjid diperbuat dari kayu bukan simen
Rumah penginapan pelajar tahfiz di belakang masjid. Uzur.
Pembinaan sekolah ini dibiayai oleh Islamic Development Bank (IDB)
Hotel penginapan kami di Wilayah Kratie
Pekerja pemuliharaan tebing Sungai Mekong gosok gigi di pagi yang dingin
Mencari gerai makan halal untuk sarapan pagi di pekan Wilayah Kratie
Hidangan makan tengah hari kami. Masakan kampung Kemboja.
Kenderaan yang mengangkut kami dari Phnom Penh ke Kratie. Jauh betul rasa perjalanan
walaupun lebih kurang 350km dengan jalan raya yang tidak rata.
Seorang peserta sedang membentangkan apa yang difahami.
Ust Ismail di sebelah kiri peserta menterjemah ke bahasa Melayu.
Pekan Kratie (Kra Cheh) di waktu senja. Senibina bangunan ala Perancis
Laju betul kenderaan kami membelah suasana sunyi pagi menuju destinasi mengajar.
Sunset di Sungai Mekong
Letih-letih mengajar, balik tengok dolphin sungai.
Ikan lumba-lumba (Dolphin) Sungai Mekong.
Menunggu ikan dolphin timbul menonjolkan dirinya.
Bertungkus lumus penduduk kampung gotong royong memasak
makanan untuk kami dan peserta.
Gambar : Beras yang telah dibasuh sedia untuk dimasak.
4. Kampot
5. Kampong Chhnang
0 comments:
Post a Comment